Chiang Mai

25 oktober 2013 - Chiang Mai, Thailand

Na een "sightseeing-weekje" in Bangkok, was het tijd om naar Chiang Mai te reizen voor een "doe-week". Op voorhand hadden we ons voorgenomen om hier te proeven van Muay Thai, yoga, mediteren, Thais koken, ... of alleszins dat wat binnen het weekbudget past.

Couchsurfing
Aangekomen in Chiang Mai gingen we eerst op zoek naar onze verblijfplaats. Hier komt de fameuze 'couchsurfing' in het verhaal! Dit is een website waar hosts van over de hele wereld hun zetel (couch, in ons geval hebben we een eigen slaapkamer met dubbel bed hihi) openstellen voor reizigers van over de hele wereld. Wij als reiziger krijgen dan een gratis verblijfplaats en tips over wat er daar te doen is, de host krijgt gezelschap en leert natuurlijk ook heel veel mensen en culturen kennen. Een heel aantrekkelijk iets dus! Hosts in ZO-Azië zijn wel heel vaak Westers... Expats of in ons geval een bejaarde dame van 74 jaar, Lucy, die enkel 'a good conversation' van haar surfers verwacht.

We mochten de eerste 3 dagen van de week in haar mooie huis verblijven. Toen we daar in de ochtend toekwamen, deden er 2 jonge kerels de deur open! Benjamin (Nieuw-Zeeland) en Nick (USA) surften dus blijkbaar ook op Lucy's couch. Het bleken heel erg leuke gasten te zijn en op de eerste avond gingen we al meteen samen iets gaan eten in de oude stad gevolgd door een cultureel bezoek aan één van de plaatselijke feesttenten om 'een danske te placeren'.

Bike Rental
Even tussendoor ook vermelden dat we een brommer hebben gehuurd voor 8 dagen. Hij is echt top!! Honderdvijventwintig cc en met vitessen zoals mijn dax'ke vroeger. Pure nostalgie ;-) Maar vooral mega handig om je te verplaatsen: relatief snel en vooral geen 'dure' tuktuks of skytrain meer.. Wel wat oppassen van het verkeer want in Thailand wordt er links gereden en de Thaise chauffeurs zijn niet bepaald de beste of veiligste :-)

Lucy
Onze host Lucy zelf was tot nu toe nog niet zo'n succes. Ze is immers recent ziek geworden (soort van heavy oorinfectie) en is een beetje - hoe zal ik het zeggen - in een slecht humeur door de ontzettend pijnlijke medicatie. "Oh I've given birth, that's easy. But this medication is like sticking a poker from the stove in your ear and twist it around a couple of times".. Maar soit, verder met het verhaal: De volgende ochtend (om 10u nota bene) werden we wakker door ons alarm en hoorden Lucy tekeer gaan tegen Ben en Nick, die in de living sliepen. Ze werden verweten van heel de nacht uit te gaan en veel te lang uit te slapen. Het uitgaan vond ze geen probleem, maar het 'uitslapen' vond ze niet kunnen. Ze is immers geen 'hotel' :-) Ze werden prompt buitengegooid!

Nu ja, toen wij even later de kamer uit durfden komen en naar haar toestapten om eerlijk te vragen wat het probleem was, kregen we dezelfde tirade over ons heen. Veel te lang uitgeslapen en ze had haar 'good conversation' nog niet eens gehad... Toen ze besefte dat dat eigenlijk het rechtstreekse gevolg van haar slechte humeur was, kwam ze tot bedaren en liet Anna en mij blijven. We zien wel hoe het verder loopt. Misschien mogen we nog enkele nachten langer bij haar verblijven, misschien niet. En als ze té veel van ons verwacht, hebben we ons ook al na dag 1 voorgenomen om zelf ergens anders naartoe te gaan. We doen het immers niet echt om geld te besparen, maar wel voor de ervaring en tips. Update: deze avond was heel erg gezellig met haar!! Ze is eigenlijk heel erg grappig :-)

Doi Suthep en haarspeldbochtjes
Later op de dag zijn we weer samen met Ben en Nick op pad gegaan. Lekker ritje de bergen in (inclusief haarspeldbochtjes), passerend langs watervallen waar de bekende kleine visjes de dode huidcellen van je voeten knabbelen (hihi dat kietelde - dit kost trouwens 100 B voor 30 min op de night market), helemaal tot aan Doi Suthep, dé tempel van Chiang Mai. Traditioneel werd de locatie van de stadstempel bepaald door een witte olifant. De legende luidt dat de koning de olifant losliet aan de stadspoort, waarna deze een heel eind de bergen inliep, daar ergens stopte, 3 maal trompetterde, 3 rondjes in tegenwijzerzin liep en vervolgens knielde. Op die plaats is de tempel gebouwd :-) Aan de trap naar de tempel toe sprongen er 2 kleine Thaise meisjes mijn armen in, gekleed in een mooi kostuumpje en klaar om op de foto te gaan. Kostte 20 baht natuurlijk maar ze waren zo schattig dat ik me maar eens heb laten gaan, zie foto :-P By the way, Dit vonden we tot nu toe de beste manier om ons geld af te troggelen, wie kan immers zo 2 schattige meisjes weerstaan!

De terugrit was ook best een avontuurtje! Tegen de tijd dat we terug gingen, was de berg in mist en duisternis gehuld waardoor die haarspeldbochtjes wel semi-gevaarlijk waren. Traagjes en lekker op de motor remmen was de boodschap. Op een gegeven moment zoefde een Thaise coureur ons voorbij, geschift die jongen :-O Geen wonder dat er zo veel dodelijke accidenten in Thailand zijn. En het ding is: als een Thai sterft, dan was dat zijn lot.. dus kunnen ze even goed lekker snel en onveilig in het verkeer zijn. Of is dit een misopvatting van mijn kant? :-)

Muay Thai !!!!
Vandaag dan, vrijdag 25 oktober. Dat laatste heb toch even moeten opzoeken- altijd een goed teken als je op vakantie bent! Weer een fantastische dag gehad! Om 6:30 in de ochtend begon onze eerste Muay Thai-ervaring (= Thai boxing).

Samen met een paar anderen begonnen we met een rit achterin de pick-up naar het prachtige Tueng Thao meer (de Blaarmeersen is hier niets mee vergeleken) om daar een toertje rond te lopen (3,7 km in 16 minuutjes). De Engelse trainer/vertaler kon blijkbaar niet echt mee, want toen we aankomen zei hij dat we te rap liepen en liet ons 5 circuitjes van een 30 meter sprint en 10 push-ups doen haha :-P Toffe gast hoor, maar ik ben mijn voetbaltrainers Geoffrey, Eddy en Bram gewoon en die kunnen er ook wat van :-D

Dan terug naar de trainingzaal, die trouwens helemaal te gek is! Daar kan zélfs mijn bloedeigen homegym niet aan tippen :-O De training bestond uit verschillende luiken. Rope skipping, schaduwboksen, het aangeleerd krijgen van de punch-, kick- en blokkagetechnieken op de boksballen (bag work) en daarna op de trainer met de pads (pad work), gewichtheffen, en nog wat meer op de boksbal schoppen. Man wat is dit intens!!! Super lastig maar zoooo rewarding en tof! Je hebt constant een trainer naast je die je alles aanleert en je corrigeert als je iets verkeerd uitvoert. Geniale 3-uurstraining. Normaal gezien trainen de Thai 's ochtends 3 uurtjes en 's namiddags nog eens 3.. Dat hebben we vandaag toch maar niet gedaan uit vrees voor stijfheid die de trainingen de volgende dagen zouden kunnen ruïneren. Ja, jullie horen het goed! We zijn van plan om dit elke dag deze week te doen, soms 3 en soms 6 uur, met 1 rustdagje. Gotta keep in shape!! Jullie mogen al bang worden van ons... Anna and I are dangerous :-D Let vooral op de foto van Anna met haar roze brommerhelm op... Het ziet eruit alsof ze het Barbie-leger vervoegd heeft :-P

Rustig namiddagje of heus jungle-avontuur?
Vanmiddag wouden we een rustig middagje.. Een beetje chillen aan het meer waar we deze ochtend hadden gelopen. Het probleem was de weg terug te vinden :-P Google Maps leidde ons via een bepaald weggetje, waarvan het ongelofelijk was dat dit staat aangegeven!!! Het begon als een typisch zandweggetje tussen de Belgische velden, niet-verhard maar met bandensporen, maar versmalde steeds meer en meer naarmate we dieper in de jungle (nog altijd het begin van de jungle hoor) reden. Het spoor werd op sommige plekken ook wat modderig, gisteren immers een beetje regen gehad. Uiteindelijk was het slechts nog een smal mountainbikewegje waardoor Anna moest afstappen en vooroplopen om de weg aan te duiden. Oja, hier viel de brommer trouwens ook stil en wilde niet meer starten. Verder duwen dan maar! Op het einde stopte het spoor helemaal en kwam je 3 meter bòven de weg uit... Hmm hoe beneden geraken?? Langs een klein zijpadje dat de laatste 5 meter super steil naar beneden ging dus. Dit zagen we niet echt zitten en dus zaten we even vast, totdat we een paar minuten later opeens het geluid van ronkende motoren hoorden. Het kwam van achter ons! Twee Thai waren doodleuk op ditzelfde padje aan het crossen met hun grote crossmoto's - natuurlijk iets handiger dan mijn brommertje :-P Ze waren super behulpzaam. De ene hief de kont van de brommer op om over de eerste hindernis (een grote boomwortel) te geraken terwijl de andere op de brommer was gesprongen en het steile padje naar beneden vloog. Handige jongens, dit had ik niet gekund en gedurfd :-) Dikke chapeau voor hen! Beneden startte de brommer trouwens wel. Het lag gewoon aan de opwaartse helling waardoor de benzine niet doorliep. Eenmaal op vlak wegdek startte hij perfect. Topbrommer :-D

Eindelijk aangekomen aan het meertje dus, waar we gezellig lagen te chillen. Anna wat slapen en ik dit blogbericht schrijven :-)

Ik ben massaal benieuwd naar de volgende Muay Thay trainingen, naar de Thai massage die ons dadelijk zal verwennen, naar de yoga- en/of meditatieles die we nog willen ondernemen, kortom: naar de rest van de week!

I'll keep you posted! We moeten er een beetje van profiteren om nu te bloggen, want waarschijnlijk hebben we in de komende maanden veel minder toegang tot internet. Het Thais internet is trouwens super :-)

Groetjes

1. Henk Dekeyser:
    25 oktober 2013
    dat ziet er allemaal heel avontuurlijk uit, er wordt genoten lang alle kantenn en dat mag en hoort zo, het zal allemaal later wel anders zijn :-) ik ervaar ook dat ik vlotet schrijvers heb in huis, misschien komt daar later nog een reisverhaal boek van :-)
    hopelijk ook elders goed internet van deze reisverhalen zijn om van te smullen!
  2. Stefaan:
    26 oktober 2013
    Na de reis (#LongTermPlanning) bundelen we de reisverhalen sowieso in een boek!! Glad you like them :-)
  3. Tina:
    26 oktober 2013
    Ich muss auch sagen: hier ist ein Reiseschriftsteller "verloren" gegangen.
    Besonders den Absatz über die Haarnadelkurven finde ich sehr gelungen!
    Dafür lohnt es sich doch, sich mit bescheidenen Flämischkenntnissen
    durchzuwurschteln. Lieben Gruss, Tina
  4. Tina:
    22 november 2013
    Lange nix gehört bzw gelesen...alles ok bei Euch???
    Liebe Grüsse aus.dem dunklen und grauen Aachen....
    T.Tina
  5. Marjolijn:
    25 november 2013
    Inderdaad schatjes,

Alles goed bij jullie? Hoop snel weer wat te horen.

Liefs Marjolijn