Bangkok stories

21 oktober 2013 - Bangkok, Thailand

Scam City
De vele reisboeken bestempelen de 'tuktuk' als levensgevaarlijk, maar deze zijn best wel chill. Het enige gevaarlijk eraan is de 'scam' die ermee gepaard gaat.

De eerste tuktuk-chauffeur praatte ons aan en was zeer vriendelijk. Hij vroeg waar we heen wouden - het Nationaal Museum - en beweerde daaropvolgend dat het vandaag een boeddhistische feestdag was en dat het museum daarom pas om 1u openging. Nonsens natuurlijk. Hij bood ons dan aan om ons eerst naar één of andere boeddhatempel (The Lucky Boeddha, nog nooit van gehoord) te voeren, daarna af te zetten aan de Chao Praya rivier van waaruit we de boot zouden moeten nemen om perfect om 1u aan het museum te staan. Wat hij waarschijnlijk werkelijk van plan was, was ons ergens heenbrengen waar we niet naartoe wilden. Eén of andere juwelier of een reisbureau waar ze ons respectievelijk wilden aansmeren: fake juwelen en peperdure bustickets naar onze volgende bestemming (Chiang Mai) binnen enkele dagen. Hier had hij immers sluw naar geïnformeerd in het begin van het gesprek. Mooi geprobeerd, maar we lieten hem achter.

Vijftien meter verder sprak de volgende tuktuk ons aan. Deze probeerde ons met de vijftien-kilometer-truuk in 't zak te zetten. Toch even checken op de smartphone via Google Maps. Vijf kilometer. Na wat heen-en-weer gesmijt met prijzen boden we 120 baht aan, wat hij onmiddellijk accepteerde. Shit. Weer niet het onderste uit de kan gehaald :-P Maar wat wil je: zij beoefenen deze sport al jaren en wij slechts enkele minuten. We sterken ons echter met de volgende leuze: we mogen dan wel de slag verloren hebben, de oorlog is nog niet voorbij :-D

Zo hoppen we al naar het voorlopig laatste geval van bedrog. De chauffeur in kwestie ging ons van het BTS-station (Bangkok Mass Transportation System, ofwel de skytrain) naar de Chao Praya rivier voeren, waar we naartoe wilden om de goedkope taxiboot te nemen. Na een pak afdingen daalde de prijs naar 20 baht voor 2,7 km (Google Maps hihi). Natuurlijk zet die tuktuk ons niet af aan de pier waar wij naartoe wilden, maar aan een pier van zijn vriendjes met de dure boten haha. Bedankt meneer de tuktukker voor het goedkope ritje, de pier die we nodig hadden was slechts 5 minuten stappen verder :-) We will not be scammed!

Intussen zijn we echt al heel erg goed geworden in de omgang met tuktuks, alsook in het afschudden van straatventers! Deze nieuw verworven skill komt op mijn curriculum vitae ;-)

Thai Massage
Op een gegeven moment liepen Anna en ik tegen een bord 'THAI MASSAGE - 120 baht/uur' (2,8 euro) aan. Dit is minder dan de helft van alle andere massagesalons. Voor we het goed beseften, stormden we de trap op en lagen we beide op een matje te genieten van de massage!

Wat kan ik kwijt over de Thai massage? Ik kan alvast zeggen dat ik vele gelijkenissen met Muay Thai (Thai boksen) zie: alles is toegelaten behalve bijten. De masseur nam me onder 'handen' - of moet ik zeggen: 'handen, ellebogen, knieën, voeten, ...'? Maar zijn pogingen tot spierscheuring, rug- en nekbreuk en zelfs mijn vingers en tenen uit te rukken, bleken niet genoeg te zijn voor een K.O.!

Even serieus nu. De Thai massage (die wij kregen) is een mix van het stretchen van spieren en tegelijkertijd te masseren/kloppen/duwen. Voor mij persoonlijk was het geen pijnlijke ervaring zoals dat voor anderen wel het geval is (aangenaam pijnlijk hoop ik dan). Misschien komt dit omdat ik voor een man vrij lenig ben en daarom resistenter was tegen de stretching. Geen idee. De massage voelde eigenlijk super lekker en relax. Althans totdat hij bij het laatste lichaamsdeel, de nek, aangekomen was. Ik had even het gevoel dat de jongen zijn energie 50 minuten had opgespaard om die dan allemaal op de nek los te laten de laatste 10 minuten! Een beetje pijnlijk- maar dit noem ik graag de 'zoete' pijn. Héérlijk!! De heerlijke massage heeft hem trouwens nog een mooie fooi opgeleverd :-)

Van het vele bloggen krijg ik trouwens weer last van een stijve nekspier. Morgen nog een bezoekje brengen aan ons massagesalon ;-)

Update: Vandaag nog eens langs geweest en alweer een heerlijke massage gekregen. Had zelfs het gevoel dat ik leniger geworden was!

Coördinaten voor de geïnteresseerden:
- straat = Sukhumvit 21
- hoe te bereiken? Afstappen aan metrostation 'Sukhumvit' (of skytrain Asok, maar dan de corresponderende exit nemen). Exit 1 nemen en rechtdoor de straat oplopen. Na 100 meter de eerste straat links inslaan, dit is Sukhumvit 21. Het massagesalon is aangegeven door een groot rood bord en bevindt zich boven een pizzeria, die we waarschijnlijk zullen aandoen op het moment dat we de rijst en noedels even beu zijn :-)

1. Henk Dekeyser:
    24 oktober 2013
    mooi, wat een diverstiteit, slangen , massages, tuktuks en dat voor een wereldreis. jullie halen er alles uit wat erin zit. hier alles druk, zaal voor groot stuk opgezet maar toch nog veel werk voor de boeg in aanloop naar zondag. dat is voor mij ook een dagenlange massage! en gratis!
  2. Marjolijn:
    24 oktober 2013
    Hahh Stefaan, wat een geluk inderdaad dat je zo lenig bent. De trainingen en stretches in Portugal hebben hier natuurlijk ook aan meegewerkt. Wat een heerlijke avonturen allemaal.
  3. Tina:
    24 oktober 2013
    Hört sich spannend an, ruht Ihr Euch auch mal aus? Jedenfalls wird Euch dann keiner mehr was vormachen können..wenn ihr dann mal fertig seid mit den Tuktuk-Experimenten....passt auf Euch auf!
    LG Tina
  4. Matthias:
    Stefaan en Anna,

zeker ook eens de tuktuk's snachts nemen :)
    sommige ervan zijn echt rijdende discotheken
    echt een volledig andere ervaring :)

En ben blij om te lezen dat mijn thaise baht's in massages worden geïnvesteerd :)
  5. Stefaan:
    25 oktober 2013
    Wat super dat jullie de blog lezen Marjolijn en Mr. Busy! Van familie natuurlijk niets anders verwacht ;-)